سه شنبه, 02 اردیبهشت,1404

یخ‌زدگی

تاریخ ارسال : شنبه, 15 دی,1403 نویسنده : ملیحه خانی کاشان
یخ‌زدگی

دو روز پیش بی‌بی‌سی تیتر زده بود سه کودک در غزه یخ زدند. بدون آنکه اشاره کند به کسی یا کسانی که در این ماجرا نقش داشته‌اند. فاعل در این اتفاقِ غمگین، گم‌ و‌ گور که چه عرض کنم محذوف بود. بی‌بی‌سی نرم و نازک لبش را خشک انداخت و با مخفی کردن قسمتی از خبر، شرافت خودش را باز هم زیر سوال برد.

ولی وقتی امروز شنیدم هفتمین کودک فلسطینی یخ زده و تنها بیمارستان شمال غزه، کمال عدوان به دست سربازهای رژیم افتاده، مطمئن شدم وجدان عده‌ای برعکس خیلی‌ها هنوز یخ نزده.

وقتی پرستار محجبه بیمارستان کمال عدوان، با صدایی محکم بدون آنکه ذره‌ای از قوتش بکاهد و سردی هوای فلسطین بهش غالب شود، شرح داد؛ چطور سربازهای رژیم بر سرشان ریختند. ازشان خواستند حجاب‌شان را بردارند. ولی پرستارها مقاومت کرده و به خواسته‌ سربازهای اسرائیل تن ندادند. معلوم شد اسرائیل به چهره‌ای از رذالت رسیده؛ یخ‌زدگی وجدان.

آن پرستار گفت وقتی سربازها با مقاومت پرستارهای زن مواجه شدند، رئیس بیمارستان؛ حسام ابوصفیه و تعدادی از مردها را با خود بردند و کسی از حال گروگان‌های کادر درمان خبر ندارد.

با خودم می‌گفتم الان جای چند رسانه قوی قلم با تحلیل‌های توپ، خالی است. کاش رسانه‌های ایرانی هم در داخل هم در عرصه بین‌المللی سر بزنگاه‌ها پشتوانه قوی‌تری داشته باشند. نگذارند از بی‌محتوایی یخ بزنند، مبادا نسبت به خبرها واکنش یخ تحویل مخاطب بدهند یا از روی هم مطالب تکراری کپی کنند. آورده و تحلیل منطقی نداشته باشند و هزار ای کاش دیگر.


وقتی امروز رهبر انقلاب به نشست افق تحوّل رسانه ملی آن هم بدون هیچ تحسین و تمجیدی یک جمله روشن و پوست‌کنده برای مخاطبانش داشت، پیام نقطه‌زن و دقیق‌شان خیلی به دلم نشست.

رهبر گفتند: «ما در این عرصه‌ی مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم.»

فهمیدم این پیام، حساب کار را به دست خیلی‌ها خواهد داد.


اگر بی‌بی‌سی برای بار هزارم تکه‌ای از خبرش را بزند و همه‌اش را نگوید، دیگر خیلی فرقی ندارد. چرا که با این پیام رهبری، تکلیف رسانه سالم مشخص شد. واکنش سریع و با ابتکار عمل بالا می‌تواند زوم توجه‌ها و بازخوردها را به سمت خود تغییر بدهد.

اگر شرافت و صداقت مهم باشد، ملاک باارزشی می‌شود در نشر اخبار. چه بسا روایت اول بدون غرض ورزی برسد به دست رسانه سالم.

آن وقت مخاطب این رسانه هم به سطحی از دانش و دقت رسیده و راست را از دروغ تشخیص می‌دهد. حتی آنکه نخواهد آب به آسیاب دشمن بریزد جبهه خودی را می‌شناسد. می‌داند دوستش کیست و دشمنش کی.

جوگیر نمی‌شود که دنبال چندتا بی‌دنباله بریزد تو خیابان یا در فضای مجازی هیاهو کند که ال می‌کنیم و بل خواهیم کرد.


ملیحه خانی

چهارشنبه | ۱۲ دی ۱۴۰۳ | #اصفهان #کاشان


برچسب ها :